Teorier, begreber og metoder
Når vi analyserer tekster, skal man først og fremmest konstatere, hvilken genre teksten er, for hver genrer har nemlig særlige kendetegn, som man fokuserer på i sin analyse:
Genres | Characteristics e.g. |
Article (non-fiction) | Sender-receiver, argumentation, modes of appeal, intention. |
Speech (non-fiction) | Speaker-receiver, rhetorical devices (metaphors, repetition, comparison etc.), modes of appeal, argumentation, intention. |
novel and short story (fiction) | Narrator, and point of view, setting, plot, language, character, conflict, symbol, title, theme, message. |
Poetry (fiction) | Speaker, language, imagery, theme, message. |
Drama (fiction) | Narration and point of view, setting, plot, characters, type of sub-genre (comedy, tragedy). |
Film (fiction) | Cinematic technique (framing, sound, lighting etc.), conflict, symbol, character, theme, message. |
Derudover kan man gøre det med forskellige synsvinkler. Det vil sige, man har overvejet, hvad man skal bruge analysen til, inden man går i gang
Det, man fokuserer på i analysen, betyder noget for, hvad man når frem til. Hvis man kigger særligt på karaktererne, kan man for eksempel arbejde med psykologiske vinkler – eller man kan se dem som eksempler på mennesker, der har levet i en historisk periode.
Man arbejder i engelsk-faget altid på alle tre taksonomiske niveauer: Man analyser – man fortolker – og slutteligt vurderer og diskuterer man – alt efter hvad man skal bruge teksten til.
De tre taksonomiske niveauer
To analyse: at undersøge teksten nærmere: dens bestanddele, virkemidler, temaer osv.
To interpret: at forklare hvordan de enkelte bestanddele skal forstås i tekstens sammenhæng og dermed at klarlægge tekstens budskab
To discuss: at fremdrage holdninger til et emne. En diskussion sammenstiller forskellige og ofte modsatrettede synspunkter med argumentation for disse, og den kan afsluttes med argumenteret stillingtagen.
PEE (Point, Evidence & Explain)
Det er vigtigt, at alle påstande med afsæt i tekstmaterialet er veldokumenterede. Det er altså ikke tilstrækkeligt, at du synes noget om teksten. Når vi dokumenterer bruger vi en PEE-model.
Man laver en påstand (Point); man finder bevis for den i materialet (Evidence) i form af et citat og endelig forklarer man, hvordan det beviser påstanden (Explain).
Denne ”skrive-metode” bruges i alle de forskellige skrivegenrer i engelsk.